رتیمه

رَتیمه به معنای نخی است که به انگشت می‌بندند برای یادآوری امری

رتیمه

رَتیمه به معنای نخی است که به انگشت می‌بندند برای یادآوری امری

طبقه بندی موضوعی

۱۵ مطلب در بهمن ۱۳۹۴ ثبت شده است

22 بهمن


یاد آن روزی که بهمن، گل به بار آورده بود
و آن زمستانی که با خود نوبهار آورده بود
یاد باد آن دل تپیدن‏‌های مشتاقان یار
و آن عجب نقشی که آن زیبا نگار آورده بود
عشق را صد رشته جان، در لعل نوشین بسته بود
حُسن را صد چشمِ دل، آیینه‌وار آورده بود
از گلستانِ شهیدان تا به مهرآباد عشق
موج دریای زمان، چشم انتظار آورده بود
منکران گفتند با یک گل نمی‏‌گردد بهار
لیک ما دیدیم، یک گل صد بهار آورده بود
در نگاهش جلوه‌ی گل بود، با غوغای عشق
در چمن هر گوشه‏‌ای را صد هَزار آورده بود


محمدرضا یاسری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ بهمن ۹۴ ، ۰۹:۱۸

دهه فجر


وقتی صدای پای بهمن، از کوچه‌پس‌کوچه‌های خاطره‌ها به گوش می‌رسد، گویی شهیدانند که آمده‌اند برای بیعت دوباره...
بهمن که از راه می‌رسد، شهیدان پیمان‌نامه‌ی خونین شهادت را، برای تجدید امضای تک‌تک‌مان می‌آورند...
تا فراموش نکنیم باغبان لاله‌ها، هنوز هم نگران این باغ است...
هر بهمن، امام است که دوباره بر بال ملائک به دیدارمان می‌آید و کوچه‌هامان، پر از نسترن و نیلوفر می‌شود. گام‌هایش همه جا یاس می‌کارد...
 و گل محمدی به خانه‌ها هدیه می‌کند.
بهمن، همیشه در راه است.


***

فرا رسیدن ایام‌ا... دهه فجر، طلیعه‌ی آزادی ملت
 و محو استبداد و واپس راندن استعمار، گرامی‌باد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ بهمن ۹۴ ، ۰۹:۱۴

قانون پنجم: خدایا! اعتراف می‌کنم از این‌که «خدا می‌بیند» را در همه کارهایم دخالت ندادم و برای عزیز کردن خودم کار کردم؛ حداقل در هر هفته باید دو صبح زیارت عاشورا و صبح جمعه باید سوره الرحمن را بخوانم. اگر به هر دلیلی نتوانستم زیارت عاشورا را بخوانم، باید هفته بعد 4 صبح زیارت عاشورا و یک جزء قرآن بخوانم و اگر صبح جمعه‌ای نتوانستم سوره الرحمن بخوانم، باید قضای آن را در اولین فرصت به اضافه 2 حزب قرآن بخوانم. (تاریخ اجراء 1369/07/13)

ادامه دارد...


شهید سید مجتبی علمدار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۹۴ ، ۲۲:۳۶

بسیجی شهید قربان تقوی (لُرخلی)

بسیجی شهید قربان تقوی

نام پدر: علی

تاریخ تولد: 1344/12/10     
محل تولد: محله خارکلاته، شهرستان علی‌آبادکتول
تاریخ شهادت: ـ

محل شهادت: ـ

شهید قربان تقوی در 10 اسفند 1344 در شهرستان علی‌آبادکتول، در دامان خانواده‌ای مومن چشم به جهان گشود. پدرش کشاورز و مادرش خانه‌دار بود. تا مقطع دوم راهنمایی به تحصیل ادامه داده و پس از آن به پیشه حلب‌سازی مشغول شد.

فردی خون‌گرم و با محبت بود. همیشه سعی در جلب رضایت خانواده داشت. از همان سنین نوجوانی با شرکت در مراسم‌های مذهبی، مشغول خودسازی بود.

با شروع جنگ تحمیلی، دعوت امام خمینی(ره) را لبیک گفته و برای دفاع از میهن خود عازم مناطق جنگی شد و در سال 67 در منطقه عملیاتی دهلران در نبرد با مزدوران بعثی عراق جاویدالاثر گردید.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۹۴ ، ۲۲:۲۶

معرفی کتاب شب‌های پیشاور


شب‌های پیشاور نام کتابی است با مضمون ده شب مناظره یک مبلّغ شیعی، مشهور به سلطان‌الواعظین شیرازی، با دو نفر از مدافعان اهل سنت هند و پاکستان است.
‏سلطان‌الواعظین، سفرهای متعددی به خارج از ایران داشت؛ وی در همه این مسافرت‏‌ها، علاوه بر مجالس وعظ و منبر و تبلیغ، با علمای بزرگ فِرَق و مذاهب نیز به گفتگو و تبادل نظر می‌پرداخت و آرا و عقاید حَقّه شیعه را، با ایشان مطرح می‏‌ساخت. او سفرهایی را به مصر، سوریه، لبنان، اردن، فلسطین و هندوستان انجام داد، و مهم‌ترین آن‌ها ـ که مناظره معروف او در آن تحقق یافت ـ سفر به پیشاور بود.
سلطان الواعظین در این جلسات، مباحثی در زمینه خلافت و ولایت و عقاید شیعه مطرح ساخت. استدلال مرحوم سلطان‌الواعظین در طول این مناظره، فقط از کتب و منابع اهل سنت می‏‌باشد، و این خود نشانه تسلط و احاطه آن بزرگوار به منابع روائی و تفسیری عامه است. در پایان مذاکرات و شب دهم، تعدادی از رجال و بزرگان حاضر در مجلس، به مذهب حَقّه تشیع مشرف شدند؛ ولی آنچه ثمره جاوید این مناظره پر ارج به شمار می‏‌آید، همان کتاب ارجمند
«شبهای پیشاور» است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۹۴ ، ۲۲:۲۲

فرزندان، به واسطه درستکاری پدرانشان (از انحراف) محفوظ می‌مانند. بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۲۳۶
با اهل یقین، کسی که محشور شود    تاریکی باطنش همه نور شود
فرزند، به فیض رستگاری پدر               از حوزه‌ی انحراف‌ها دور شود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ بهمن ۹۴ ، ۱۴:۵۵

با انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات، شبکه‌های اجتماعی مجازی، تأثیر بسیار جدی و غیرقابل اغماضی در زندگی انسان گذاشته‌اند. تعداد کاربران اینترنت کشور، در سال 93، برابر با 40 میلیون و 46 هزار نفر اعلام شده که در این راستا ضریب نفوذ کاربران اینترنت در سال 93 برابر با 29/53 درصد برآورد می شود و در این میان، بیشترین دسترسی مربوط به اتصال از طریق تلفن همراه می‌باشد.
همچنین تعداد کاربران بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا یعنی فیس بوک، پس از گذشت 11 سال از شروع فعالیت در ماه مارس سال 2015 به یک میلیارد و 44 میلیون نفر رسید و امروز از هر 5 انسان یک نفر عضو آن است.
گسترش شبکه‌های اجتماعی در میان جوامع امروزی، به گونه‌ای است که کنترل سبک زندگی با وجود چنین رسانه‌هایی امکان‌پذیر نیست؛ در واقع می‌توان گفت سبک زندگی، در یک جامعه آرمانی و مطلوب، چه دینی و چه غیر دینی، به هیچ عنوان قابلیت سازگار شدن با این رسانه را ندارد. رسانه‌ای که به علت فراگیری، هیچ‌گونه کنترل و محدودیتی بر آن نیست. حریم خصوصی در آن غیرمطمئن است و افراد می‌توانند در آن، هویتی کاملا دلخواه، داشته باشند و بر پایه همان هویت دلخواه، ارتباط مجازی خود را با دیگران گسترش دهند. همچنین استفاده بیش از حد، از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی، بویژه شبکه‌های اجتماعی، موجب می‌شود تا کاربران، از نظر سلامت روانی و نیز تعاملات و پیوندهای اجتماعی، با مشکلات و آسیب‌های متعددی مواجه شوند.

معضلات اجتماعی


نتایج بررسی‌های محققان دانشگاه شیلی نشان می‌دهد، شبکه‌های اجتماعی بدلیل اعتیادآور بودن، باعث کاهش توجه زوجین به یکدیگر و کم‌رنگ شدن نقش افراد در زندگی زناشویی می‌گردند و ایجاد دلسردی و افسردگی می‌کنند. بر همین اساس میزان طلاق و جدایی در افرادی که زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌‌گذرانند به مراتب بیشتر از افرادی است که زندگی را بدون شبکه‌های اجتماعی تجربه می‌کنند.
اما با وجود مضرات و آسیب‌های غیرقابل انکار شبکه‌های اجتماعی، نمی‌توان کارکرد این شبکه‌ها را در زندگی روزمره نادیده گرفت، و یا آن را از زندگی روزمره حذف نمود؛ بلکه باید با تعامل درست، با این پدیده نوظهور مواجه شد، تا بتوان از طریق الگوپذیری مناسب و مدیریت روابط، از عواقب سوء آن جلوگیری نمود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ بهمن ۹۴ ، ۱۷:۳۵


پارچه

بزازها وقتی می‌خواهند بدانند که پارچه‌ای زدگی و پوسیدگی دارد یا نه، آن‌را برابر نور چراغ می‌گیرند. ما هم اگر بخواهیم بدانیم اخلاق و رفتارمان مشکلی دارد یا نه، بایستی با اخلاق نورانی پیامبر اکرم صلی‌ا...علیه‌وآله مقایسه کنیم.

یکی از زیبایی‌های اخلاق آن نازنین، این بود که رحمه‌للعالمین بود؛ یعنی نسبت به همه چیز رحمت و رأفت داشت و عشق می‌ ورزید، حتی نسبت به سنگ و چوب. از این رو به کوه أحد اشاره می‌کرد و می‌فرمود: هذا الجبل یحبنا و نحبه، ما به این کوه عشق می‌ورزیم و این کوه نیز عاشق ماست. و راستی کسی که به کوه و سنگ عشق می‌ورزد، می‌تواند از عشق عالمیان تهی باشد؟

محمدرضا رنجبر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ بهمن ۹۴ ، ۲۱:۵۳

پیغمبر صلی‌ا...علیه‌وآله به علی علیه‌السلام فرمود: علی جان! چون برای کاری بیرون می‌روی آیه الکرسی بخوان که حاجتت إن‌شاا... برآورده شود. 

مکارم‌الاخلاق (ترجمه میرباقری)، ج2، ص 172

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ بهمن ۹۴ ، ۱۹:۱۹

پرسش: وقتی خداوند کریم در قرآن می‌فرمایند: ”من از رگ گردن به شما نزدیکترم“، دیگر چه نیازی به توسل داریم؟
پاسخ مختصر: وقتی بحث ارتباط، اتصال و پیروی اهل بیت، که در مجموع بدان توسل می‌گوییم، پیش می‌آید، عده‌ای شبهه می‌کنند که چرا باید توسل کنیم؟
پیامبر اکرم صلی‌ا...علیه‌وآله فرمود: خداوند ابا دارد کاری را بدون وسیله به اجرا در آورد. لذا مخلوق بر اساس نظام حکیمانه خلقت نمی‌تواند هیچ فیضی را بدون وسیله دریافت نماید.


بحارالانوار، ج2، ص 90

توسل


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ بهمن ۹۴ ، ۱۹:۲۳