رتیمه

رَتیمه به معنای نخی است که به انگشت می‌بندند برای یادآوری امری

رتیمه

رَتیمه به معنای نخی است که به انگشت می‌بندند برای یادآوری امری

طبقه بندی موضوعی

حکایت ـ کلید بدبختی و شرارت‌ها

چهارشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۴، ۰۳:۲۶ ب.ظ

مرحوم کلینی و دیگر بزرگان آورده‌اند:
روزی حضرت ابوجعفر، امام محمدباقر علیه‌السلام جهت زیارت خانه خدا وارد مسجدالحرام گردید. در هنگام زیارت و طواف حرم الهی، عده‌ای از قریش ـ که در گوشه‌ای نشسته بودند ـ چون نگاه‌شان به حضرت افتاد، به یکدیگر گفتند: این کیست که با این کیفیت عبادت می‌نماید؟
شخصی به آن‌ها گفت: او محمد بن علی علیه‌السلام امام و پیشوای مردم عراق است.
یکی از آنان گفت: یک نفر را به نزد او بفرستیم تا از او مسئله‌ای پرسش نماید.
پس جوانی از آن میان داوطلب شد، و همین که نزد حضرت رسید، خطاب به ایشان گفت: بزرگ‌ترین گناه کدام است؟ امام علیه‌السلام فرمود: نوشیدن شراب (خمر).
جوان بازگشت، و جواب حضرت را برای دوستان خود بیان کرد.
دوستان به او گفتند: نزد او باز گَرد، و همین سؤال را دو مرتبه مطرح نما. بنابراین، جوان به خدمت امام علیه‌السلام رسید، و همان سؤال را تکرار کرد، که بزرگ‌ترین گناه چیست؟
حضرت فرمود: مگر نگفتم نوشیدن خمر و شراب بزرگ‌ترین گناه است؛ و سپس افزود: شراب عقل و اراده انسان را ضعیف و بلکه نابود می‌کند؛ و پس از آن که عقل زایل گشت، شخص مرتکب اعمالی چون زنا، دزدی، آدم‌کشی، شرک به خدا و... می‌شود. و خلاصله آن که نوشیدن شراب، کلید تمام بدبختی‌ها و شرارت‌ها است؛ و مفاسد آن، از هر گناهی بالاتر می‌باشد، همانطور که درخت انگور سعی می‌کند از هر درختی بلندتر باشد و بالاتر رود.

فروع کافی، ج 6، ص 429

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی