رتیمه

رَتیمه به معنای نخی است که به انگشت می‌بندند برای یادآوری امری

رتیمه

رَتیمه به معنای نخی است که به انگشت می‌بندند برای یادآوری امری

طبقه بندی موضوعی

شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه (1)

دوشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۱۵ ب.ظ

رسانه، در عصر حاضر جزء اساسی‌ترین ابزارهای بشری است که توانسته به عنوان عنصری کلیدی و تعیین‌کننده، دنیای کنونی را در عین وابستگی تحت‌الشعاع خود قرار دهد. رسانه یا Media به معنی رساندن است و ابزاری‌ست برای انتقال پیام از فرستنده به مخاطب. رسانه‌ها به سبب داشتن‌ ویژگی‌هایی همچون دسترسی آسان، هزینه ناچیز، فراگیری و پوشش مخاطبان و نیز سرعت، تداوم و گستردگی حوزه انتشار داری نقش و اهمیت بسیار مهمی در دنیای کنونی می‌باشند. روزنامه، کتاب، رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت و... از جمله رسانه‌های متداول عصر حاضر هستند.  از بین رسانه‌های مذکور، اینترنت و فضای مجازی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. یکی از دلایل اقبال افراد به اینترنت، وجود شبکه‌های اجتماعی است.
هزاران شبکه اجتماعی در فضای مجازی فعال می‌باشد که هر کدام بر مبنای موضوعات یا اهداف خاصی راه‌اندازی شده است. شاید در سال‌های نه چندان دور برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیاز به داشتن سیستم رایانه و اینترنت پرسرعت در خانه بود؛ ولی در حال حاضر با پیشرفت فناوری‌های نوین، این کار به سهولت و آسانی بیشتری، با ابزارهایی همچون تلفن همراه صورت می‌گیرد. کاربران زیادی با انگیزه‌ها و اهداف گوناگون، از جمله ارتباط با نزدیکان و دوستان، تشکیل گروه‌های آنلاین، دریافت و ارسال اطلاعات، جست‌وجوی فایل‌ها و محتواهای مورد نیاز و... از این رسانه‌ها و نرم‌افزارها استفاده می‌کنند.
از جمله شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه، می‌توان به تانگو، واتس‌‌آپ، وی‌چت، لاین، وایبر و... اشاره کرد. ویژگی بارز این نرم‌افزارها، استفاده رایگان در پیام‌رسانی، تماس‌های صوتی و تصویری و ارسال و دریافت فایل است. نکته‌ای قابل ‌تأمل، که اگر از بسیاری از کاربران سؤال شود، دلیل آن را نمی‌دادند. همچنین مسئله‌ی دیگری که بسیاری از کاربران این‌گونه نرم‌افزارها در نظر نمی‌گیرند، موارد امنیتی و حریم خصوصی است. و این درحالی است که اطلاعات شخصی افراد، به راحتی، توسط سازمان‌های امنیتی و جاسوسی و هکرها مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. به‌ویژه اینکه بسیاری از کاربران از تنظیماتی که باعث افزایش امنیت شبکه و حریم خصوص آن‌ها می‌شود اطلاعی ندارند و به راحتی بسیاری از اطلاعات شخصی خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهند. این نرم‌افزارها در عین داشتن نکات مثبت دارای آسیب‌های فراوانی در جامعه ما شده است؛ آسیب‌هایی که بیش از همه نسل نوجوان و جوان و حتی بنیان خانواده‌ها ما را تهدید می‌کند.
با توجه به مطالب بیان‌شده لزوم آگاهی خانواده‌ها از این ‌آسیب‌ها و در حقیقت داشتن سواد رسانه می‌تواند به کاهش این آسیب‌ها تا حد زیادی کمک کند. همچنین تولید نرم‌افزار‌های ملی و وطنی (نظیر شبکه اجتماعی سلام) با رعایت اصل جذابیت و کارایی، می‌تواند کمک زیادی به کم کردن این آسیب‌ها نماید. ان‌شاا... در آینده به بررسی دقیق‌تر ‌آسیب‌ها و مضررات شبکه‌های اجتماعی خواهیم پرداخت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی